Pim van Vught Nederlands Kampioen Soloklasse

Geplaatst op 19-09-2018  -  Categorie: Zeilen  -  Auteur: Redactie

2018-09-19-onk-solo-actie

Op het Braassemermeer werd afgelopen weekend het ONK kampioenschap zeilen in de Soloklasse gevaren. De 100-jarige Watersportvereniging Braassemermeer was de organisator en meer dan 50 Solozeiler(ster)s uit Nederland, Engeland en de Verenigde Staten streden om de titel die gewonnen werd door Pim van Vugt, nieuwkomer in de Soloklasse. Veel Solozeilers trainen bij WSV Giesbeek.

Zware weersomstandigheden dag 1

Op vrijdag werden er drie races gevaren onder zware condities. De wind was hard: 4-5 Bft met vlagen die de 6 Bft net aantikten. Voor veel zeilers was dit net te veel van het goede en waren niet in staat alle drie de race uit te varen. Dat de Braassem zich van zijn moeilijkste kant liet zien bleek uit het feit dat de locale deelnemers hun thuisvoordeel niet konden verzilveren. Leiders na de eerste dag waren vader en zoon Mitchel uit het Verenigd Koninkrijk.

Gunstiger weerbeeld

De zaterdag liet een iets gunstiger weerbeeld zien. De wind was iets afgenomen maar het was nog steeds erg moeilijk om de juiste koers te vinden. De ene keer was de linkerkant van het wedstrijdveld gunstig om bij de volgende race weer de andere kant het voordeel te geven. Pim van Vught, eerder wereldkampioen in de RS500 maar nieuwkomer in de Soloklasse, liet zien dat hij met de besten mee kon komen. Na de vier races op de zaterdag stond hij op een derde plaats achter vader en zoon Mitchel met nog steeds kans op de titel.

Drie gewonnen races op zondag door Pim

Op de zondag liet Pim blijken het de Solo echt te snappen. Met maar liefst drie gewonnen races trok hij de titel naar zich toe en gaf vader en zoon Mitchel het nakijken. Vader en zoon Mitchel spraken vol bewondering over de winnaar Pim van Vugt. Op de vraag of het een typisch geval was van twee honden vechten om één been, antwoorden Pete Mitchel: “Nee zeker niet. Pim is een zeer getalenteerde zeiler en we konden hem gewoon niet bijhouden.”

“Het is een heerlijk bootje, niet moeilijk om in te varen maar wel moeilijk om in hard te gaan,” aldus de kersverse kampioen.

Prima NK

Marc Dieben, bestuurslid van de Soloklasse kijkt terug op een prima NK. “Het was een geweldig ONK met een geweldige winnaar. Het is leuk als je ziet dat het harde werken dat wij in de Soloklasse steken nu vruchten begint af te werpen. Naast de herintreders en de dames zien we dat de Solo ook steeds meer als alternatief gezien wordt door de jeugd. Pim is daar een mooi voorbeeld van. Naast het fijne bootje is vooral ook de sfeer in de klasse een rede om over te stappen. Ik durf haast te spreken van een hele grote familie die nog steeds gezinsuitbreiding zoekt en vind.”

Klik hier voor meer informatie over het Open Nederlands Kampioenschap zeilen in de Soloklasse.