Eredivisie Zeilen 2016

In het weekend van 10, 11 en 12 juni 2016 was de Gieseplas ter hoogte van WSV Giesbeek het decor van de tweede speelronde van de Eredivisie Zeilen.

Eredivisie Zeilen wil de zeilsport toegankelijk en aantrekkelijk maken en richt zich op een breed publiek. Directeur Eredivisie Zeilen Simon Keijzer: "Met de Eredivisie Zeilen willen we laten zien dat het mogelijk is om mensen buiten de traditionele, hardcore zeilwereld voor het zeilen te interesseren. Zeilen is een geweldige sport om te doen en soms ook heel gaaf om naar te kijken. Maar het spelletje zelf, en wie wint of verliest, is zeer lastig te zien. Dankzij de software van SAP, die onder andere ook in de Extreme Sailing Series, Golf en de Formule 1 gebruikt wordt, kunnen we zeilen voor het grote publiek inzichtelijk maken. Daarnaast organiseren we samen met het Watersportverbond en WSV Giesbeek activiteiten op de locatie, dus er is voldoende te zien, doen en beleven.”

Deelnemende verenigingen 2016

Haarlemsche Jachtclub (Haarlem), Jachtclub Scheveningen (Den Haag), KNZ&RV Muiden (Muiden), KWS Sneek (Sneek), KWV de Kaag (Warmond), R.R. & Z.V. Maas en Roer (Roermond), SZ & WV Uitdam (Uitdam), WS Heeg (Heeg), VWDTP (Groningen), WSV Almere Centraal (Almere), WSV Almere Haven (Almere), WSV Giesbeek (Giesbeek), WSV Wolphaartsdijk (Wolphaartsdijk), WV Braassemermeer (Roelofarendsveen), WV Breskens (Breskens), WV De Nieuwe Meer (Aalsmeer), WV Flevomare (Almere), WV Neptunus (Den Bosch).

WSV Giesbeek

WSV Giesbeek behoort tot de vier grootste watersportverenigingen van Nederland. De vereniging van circa 1250 leden heeft de afgelopen 47 jaar gebouwd aan een gezonde en gezellige vereniging aan de Rhederlaagplas. Alle faciliteiten die nodig zijn voor het uitoefenen van de watersport is bij elkaar gebracht door inbreng van eigen leden. Het motto van de vereniging is dan ook:  “Voor leden, door leden”. De vereniging verzorgt opleidingen in de watersport zoals Vaarbewijzen, Zeilopleidingen CWO en Sailability (zeilen voor mensen met een handicap).

De afgelopen jaren merkt de vereniging een afname van het aantal jeugdzeilers. Ze is hard bezig hier iets aan te veranderen, zo worden er instapdagen georganiseerd en zijn de boten tegenwoordig in het bezit van vereniging en hoeven door de zeiler dus niet meer te worden aangeschaft. Het Eredivisie Zeilen in de regio zal een flinke boost kunnen geven aan de watersport in de regio.

Eredivisie zeilen 001