Bestuursreglement van de Watersportvereniging Giesbeek
Samenstelling van het algemeen - en dagelijks bestuur
Artikel 1
Het algemeen bestuur wordt samengesteld uit die personen die als vertegenwoordiger zijn aangewezen voor deelname aan het Algemeen Bestuur.
Het Algemeen Bestuur ziet bij de verkiezing van de leden van het Dagelijks Bestuur erop toe dat in het Dagelijks Bestuur de belangen van de verschillende soorten gebruikers zo goed mogelijk vertegenwoordigd zijn.
Het Dagelijks Bestuur kan daartoe een niet-bindende voordracht opstellen.
Bestuurstaken
Artikel 2
De voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen tezamen het Dagelijks Bestuur, dat belast is met de dagelijkse leiding van de vereniging en dat over personele aangelegenheden namens het gehele Algemeen Bestuur kan optreden.
De onder deze omstandigheden genomen besluiten moeten op de eerstvolgende vergadering van het Algemeen Bestuur worden bekrachtigd.
Het algemeen bestuur kan besluiten dat een ander bestuurslid de secretaris of penningmeester in het dagelijks bestuur vervangt en namens die functie zitting neemt in het dagelijks bestuur.
De voorzitter heeft de leiding van de vereniging. Hij leidt de vergaderingen van de vereniging.
De secretaris is belast met het voeren van de correspondentie, het verzenden van de convocaties voor de vergaderingen, het bijhouden van de notulen van vergaderingen, het opmaken en bijhouden van de gebruikerslijst, het opmaken van het jaarverslag en het verzorgen van het archief.
De penningmeester is belast met het beheer van de geldmiddelen van de vereniging. Hij kan met inachtneming van door het Algemeen Bestuur daaromtrent te stellen regelen, het dagelijks beheer van de kasmiddelen aan een derde overlaten.
Het Dagelijks Bestuur is bevoegd om bij ontstentenis in de meest ruime zin van het woord, om zelf een vervangend lid van het Dagelijks Bestuur, tijdelijk aan te stellen.
Verkiezing van bestuursleden
Artikel 3
Op grond van de artikelen 11 lid 4 van de statuten stelt het Algemeen Bestuur een reglement inzake het rooster van aftreden van bestuursleden vast. Daarin zijn de bepalingen opgenomen ten aanzien van de verkiezing en de herverkiezing van de bestuursleden.
In tussentijdse vacatures in het Algemeen Bestuur dient zo spoedig mogelijk te worden voorzien. lngeval er in het Dagelijks Bestuur een tussentijdse vacature ontstaat, dan dient het Algemeen bestuur hier zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk binnen vier maanden na het ontstaan van de vacature, in te voorzien.
De voorzitter en de vice-voorzitter treden niet gelijktijdig af. Ook de penningmeester en de secretaris treden niet tegelijk af.
Schorsing en einde bestuurslidmaatschap
Artikel 4
Een bestuurslid kan door het Algemeen Bestuur worden geschorst ingeval van verregaande nalatigheid in de uitoefening van zijn functie of ingeval van benadeling van de vereniging of in geval van ernstige overtreding van de bepalingen van de statuten of van dit reglement.
Het bestuurslidmaatschap van het Algemeen- of het Dagelijks Bestuur eindigt op grond van een van de bepalingen in de statuten.
Vergaderingen
Artikel 5
Het Dagelijks Bestuur vergadert doorgaans minimaal iedere twee weken of zo vaak als de voorzitter of een ander lid van het Dagelijks Bestuur het nodig acht.
Het Algemeen Bestuur vergadert periodiek, tenminste met een frequentie van zes weken (minimaal acht keren per jaar), ondermeer over de bevindingen van het dagelijks bestuur, voor het vaststellen van het financiële jaarverslag van de penningmeester, het vaststellen van het jaarverslag van de secretaris, het horen van de rapportage over de financiële jaarstukken door de kascommissie, de samenstelling van de nieuwe kascommissie (van twee bestuursleden van het Algemeen Bestuur) en over de aanwijzing en voordracht van nieuwe bestuursleden.
Tussentijdse vergaderingen van het Algemeen Bestuur kunnen worden belegd op verzoek van het Dagelijks Bestuur of op verzoek van minimaal drie andere leden van het Algemeen Bestuur.
Wijze van uitnodigen
Artikel 6
Voor een te beleggen vergadering van het Algemeen Bestuur nodigt de secretaris de leden tenminste 7 dagen van tevoren uit met toevoeging van de agenda.
Voor vergaderingen van het Dagelijks Bestuur nodigt de secretaris de leden tenminste 7 dagen van tevoren uit met toevoeging van de agenda.
In spoedeisende gevallen kan van deze termijnen worden afgeweken, een en ander ter beoordeling van de voorzitter.
De secretaris stuurt minimaal een maand voor de te houden Algemeen Bestuurs-vergadering een vooraankondiging aan de Algemeen Bestuursleden en de adspirant-leden van nog niet afgevaardigde instellingen/gebruikers. Deze adspirant-leden dienen op de Algemeen Bestuurs-vergadering als Algemeen Bestuurs-lid te worden bekrachtigd.
lndienen van voorstellen
Artikel 7
Voorstellen voor een vergadering van het Algemeen Bestuur kunnen schriftelijk worden ingediend bij het Dagelijks Bestuur, uiterlijk één week voorafgaand aan de betreffende vergadering zijn ingediend bij de secretaris.
In spoedeisende gevallen kan van deze termijn worden afgeweken, een en ander ter beoordeling door de voorzitter.
Stemming
Artikel
|
8
In de bestuursvergadering van zowel het Algemeen- als het Dagelijks Bestuur heeft ieder bestuurslid een stem.
Over zaken wordt mondeling gestemd. Over personen wordt schriftelijk gestemd met ongetekende briefjes.
Bij mondelinge stemming brengt de voorzitter als laatste zijn stem uit.
Bij staking van stemmen over zaken wordt het voorstel geacht te zijn verworpen. Bij staking van stemmen tussen personen beslist het lot. Bij het stemmen van 1 persoon geldt de meerderheid van stemmen. Bij staking van stemmen bij 1 persoon wordt het voorstel geacht te zijn verworpen.
Blanco stemmen worden geacht niet te zijn uitgebracht.
Alle besluiten worden genomen met gewone meerderheid van stemmen, voor zover de statuten niet anders bepalen.
Stemming bij acclamatie is alleen geldig indien er geen tegenvoorstellen daartoe van de vergadering uitgaat en indien niemand zich daartegen verzet.
Over onderwerpen, welke niet op de agenda voorkomen, kunnen geen besluiten worden genomen, tenzij de vergadering een bepaald onderwerp tot een urgentie-voorstel heeft verklaard.
Commissies
Artikel 9
Het Algemeen Bestuur kan een of meer commissies instellen voor adviserende taken.
De leden van deze commissies worden door het Dagelijks Bestuur benoemd.
lndien gewenst neemt een van de leden van het Dagelijks Bestuur deel aan ingestelde commissies.
Bedoelde commissies ontvangen van het Dagelijks Bestuur een duidelijk omschreven taak. De commissies brengen regelmatig schriftelijk verslag uit van hun werkzaamheden aan het Dagelijks Bestuur. Zij werken zoveel mogelijk zelfstandig. Hun advies(en) kunnen, indien nodig, door het Dagelijks Bestuur worden bekrachtigd.
De secretaris doet jaarlijks, in een vergadering van het Algemeen Bestuur, (ook) verslag van de door de commissies verrichte werkzaamheden gedurende het afgelopen kalenderjaar.
Vrijwilligers
Artikel 10
Het Dagelijks Bestuur zorgt voor instellen van zelfwerkzaamheid onder supervisie van de havenmeester.
Het Dagelijks Bestuur stelt een werkinstructie vast voor de verschillende taken betreffende beheer en onderhoud.
Reglementen
Artikel 11
Het Algemeen Bestuur stelt een bestuursreglement vast.
Slotbepalingen
Artikel 12
Het Algemeen Bestuur is, bevoegd dit reglement te wijzigen.
In alle gevallen waarin dit reglement niet voorziet, alsmede waarin twijfel bestaat omtrent de uitleg hiervan, beslist het Algemeen Bestuur.
Geldigheidsduur en evaluatie
Artikel 13
Dit reglement geldt voor een periode van één jaar na inwerkingtreding. Uiterlijk binnen deze termijn vindt een evaluatie plaats door het Algemeen Bestuur, waarna het reglement kan worden verlengd, aangepast of ingetrokken.
Aldus vastgesteld op grond van artikel 11 lid 4 van de statuten door het Algemeen Bestuur in haar vergadering op ..................
Getekend,
, voorzitter
, secretaris