Peter Wanders, bevlogen coach bij WSV Giesbeek

Geplaatst op 04-12-2021  -  Categorie: Zeilen  -  Auteur: Redactie

Peter Wanders neemt fotolijsten van de zeilers in ontvangst

Peter Wanders (58 jaar en 23 jaar lid van de vereniging), vroeger een fanatiek zeiler in de FJ-klasse. Nu al vele jaren coach maar zeilt zelf ook nog graag. Tijdens zijn eigen zeilcarrière startte hij al met coachen. Hij had snel door dat lichtere bemanningen voordeel opleverden in de FJ. Daarom startte hij in 1985 met een tienjarige bemanning, die hij wegwijs maakte in het wedstrijdzeilen en alles wat daarbij komt kijken. Dat resulteerde in mooie resultaten: wereldkampioen in de FJ in 1999, 2005 en 2007 en hij mocht 40 andere kampioenschappen op zijn naam schrijven.

Training geven

De coachende rol beviel. “In de jaren 90 heb ik bij WSV Giesbeek een FJ-groep opgebouwd met in hoogtijdagen 12 teams”, aldus Peter. “En in 2006 ben ik in aanraking gekomen met de Cadet. Mijn zoon Jan ging daar in zeilen. Eerst als bemanning van Maurice Bakker, later als stuur.

Ik ben toen begonnen in Giesbeek voor de  watersportvereniging met het geven van trainingen en het begeleiden van wedstrijden, en ben dat later ook gaan doen voor de landelijke Cadet-klasse. Daarna kwam de overstap naar de 420. Dat heb ik van 2011 tot en met 2016 gedaan met vier teams in Giesbeek, maar ook met een groep uit Essen en Bocholt.

Zeilers beter maken, daar geniet ik van

In 2016 startte het landelijke Eredivisie Zeilen in de J/70. Peter kocht de J/70 Kind of Magic en nam vele jeugdzeilers mee om daar in te gaan trainen. “Dat was en is altijd mijn filosofie: jeugd meenemen en verder opleiden. Zo hebben de meeste zeilers in onze groep van ruim 20 zeilers een Cadet of 420 verleden. Maar iedere zeiler rondom Giesbeek is welkom in onze groep. Ik kijk wat ze al kunnen en leidt ze verder op.”

Om de groei te zien van de jonge zeilers, dat is één van de mooie kanten van het coachen vindt Peter. “Het is een proces dat niet stopt. Het gaat continu door. Bij elke zichtbare stap en succes(je) heb ik zo’n YES moment. Bijvoorbeeld als een gijp perfect vloeiend verloopt. Daar krijg ik soms kippenvel van.

Maar ik geniet gewoon ervan zeil(st)ers beter te maken. Niet alleen qua zeiltechniek. Ik geef ze ook strategieën en technieken voor het leven mee. Hoe ga je om met stress en druk? Wat waren de problemen van mij, in mijn jonge jaren, en hoe ben ik wedstrijden gaan winnen en uiteindelijk drie maal wereldkampioen geworden?”

van-uden-reco-2021-j70-peter-wanders-wsv-giesbeek

Hoogtepunten als coach

Hij is niet alleen een bevlogen coach, maar ook succesvol. Hoogtepunten zijn voor hem als de jeugd grote successen behaalt. “Bijzonder was, in 2008, het eerste Nederlands kampioenschap in de Cadet van Maurice en Jan. En de huldiging van hen als sportteam van het jaar door Marcelien de Koning en Lobke Berkhout. Ook de overwinningen van ons J/70 team bij het Open Nederlands Kampioenschap in 2018 en het Eredivisie Zeilen in 2019 zijn voor mij absolute hoogtepunten als coach.”

Natuurlijk zijn er soms ook lastige momenten. “Als ik een toptalent jaren lang heb begeleid en deze dan plots het besluit neemt om te stoppen met zeilen. Gelukkig zie ik deze zeiler dan enkele jaren later weer terugkeren in de zeilsport”, aldus Peter.

Wat wil ik meegeven?

“Er is een rolverdeling in het leven en ook op de boot. Met alleen een goede stuurvrouw of stuurman red je het niet. Een goed stuur is niets zonder een goed team. En voor grote successen heb je een perfect lopend team nodig met goed getrainde fokkenisten, mensen voor de gennaker en voor de strategie. Ze moeten allen echte teamspelers zijn”, vult Peter aan. “Daarom geef ik tijdens de trainingen iedereen het roer in de hand en worden de posities in de boot gerouleerd. Ik laat iedereen alle taken doen. Want alleen dan functioneer je als team en sta je sterk als dingen mis gaan of als iemand uitvalt.”

Onder de kerstboom

“Het boek ‘Passie voor presteren, wat leiders kunnen leren van topzeilers’ van Hein Dijksterhuis, omschrijft mijn levenshouding het mooist. Dit boek zou bij iedereen, ook de ouders, onder de kerstboom moeten liggen”, besluit Peter.

Peter coacht momenteel ongeveer 25 zeilers in de J/70-klasse. Zij trainen gedurende de wintermaanden in Muiden en tijdens de zomer in Giesbeek, en zeilden in 2021 wedstrijden in Nederland, Duitsland, Sardinië en Portugal.

Klik hier voor meer informatie over het zeilen in de J/70 bij WSV Giesbeek.

Klik hier voor foto's.

Jeugd Cadet les CWO Ervaren en Gevorderd

Zwaardbootzeilen (Cadet, Optimist, Laser, L. pico) | 18:00 - 21:00 | deel 1 / 11 | WSV Giesbeek

Aprilwedstrijden