Ontwikkelingen Rhederlaag

Geplaatst op 07-09-2018  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Redactie

plannen-rhederlaag

Al sinds de jaren ’60 wordt er zand gewonnen in het gebied het Rhederlaag. Het gebied is daardoor omgetoverd tot het grootste watersportgebied van Oost-Nederland. Sinds 2013 is K3Delta door een bedrijfsovername betrokken geraakt bij het Rhederlaag en heeft een samenwerking met Leisurelands voor het winnen van zand op vijf locaties in het gebied.

Minder zandwinning en natuurontwikkeling en recreatie als doel

Na de start van de uitvoering van deze zandwinning in 2014 werd snel duidelijk dat er in de omgeving veel onrust en verzet tegen deze zandwinning is. Daarom hebben wij in overleg met de provincie Gelderland, de gemeente Zevenaar en betrokken bewoners en maatschappelijke organisaties besloten om de zandwinning stop te zetten en een zoektocht te starten naar een alternatief inrichtingsplan. De afgelopen jaren heeft er een intensief overlegtraject plaatsgevonden.

Overleg, schetsen en onderzoek

In verschillende overleg- en schetssessies is stapsgewijs gezocht naar een meer gedragen plan op hoofdlijnen. Inmiddels heeft een aantal van de betrokken organisaties zich verenigd in het IGOR (Integraal Gebiedsoverleg Rhederlaag). Ook K3Delta en Leisurelands maken daar onderdeel van uit. Het IGOR zet zich in voor een evenwichtige en duurzame ontwikkeling en beheer van het Rhederlaag op de lange termijn.

Meer over het plan voor het Rhederlaag vind je op deze website. Daar kun je ook de brochure downloaden met een uitgebreide toelichting.