Giesbeekse solozeilers onderweg naar het Gardameer

Geplaatst op 28-06-2018  -  Categorie: Zeilen  -  Auteur: Redactie

garda-6Van 30 juni t/m 3 juli wordt op het Gardameer bij Riva de Nations Cup in de Soloklasse gevaren. Dit officieuze wereldkampioenschap wordt om het jaar georganiseerd door de Nederlandse Soloklasse Organisatie (NSO) dan wel hun Engelse zuster organisatie de National Solo Class Association .

Eens in de vier jaar is Garda de locatie waar meer dan 50 zeilers(sters) de strijd met elkaar aan gaan. Buiten de prachtige locatie zijn de meer dan uitstekende windcondities een rede om daar naar toe te gaan.

Verwachtingen Nederlanders hoog gespannen

Dat de Engelsen de Soloklasse al jaren domineren is helaas een feit. Echter werkt de NSO hard aan het niveau van de Nederlandse zeilers en dat is niet zonder resultaat.

Zo behaalde Peerke Kortekaas vorig jaar nog een prachtige zesde plek tijdens en Engelse Kampioenschap. Andere talenten zoals Hans Deutz (de vader van de olympische zeilster Anette), Ted Bakker en Roel den Herder naderen de top in de klasse ook. Dus het is voor de Engelsen zeker geen gelopen race.

Grote groep zeilers uit het Gelderse Giesbeek

De grootse groep Solozeilers komt uit het Gelderse Giesbeek. Maar liefst acht Giesbekers vertrekken deze week naar Riva. Giesbeek is al jaren de regio met de meeste zeilers in de Soloklasse. “Het is gewoon een handig bootje waar spectaculair in gevaren kan worden” memoreert Jan Arends, de regiocommissaris van de Soloklasse in Giesbeek. “Daarnaast hebben we hier een hele actieve groep die elke woensdag avond wedstrijden vaart en dat brengt het niveau ook omhoog.”

Maar niet alleen in Giesbeek varen veel Solo’s. Ook in de regio’s Alkmaar, Loosdrecht, Sneek en de Braassem zijn veel Solo’s te vinden.

Dagelijks verslag

De verrichtingen van de Nederlanders zullen dagelijks te volgen zijn via de website van het evenement en het YouTube kanaal van de Soloklasse. Naast 'life action' beelden zullen de deelnemers na af loop hun impressie geven van de dag.

Jeugd Catamaran Race Training

Volwassenen Laser Radiaal les CWO Basis

Woensdagavondcompetitie

Algemeen | 20:00 - 22:00 | deel 1 / 28 | Lijzijde