De havenmeester is in de maand maart op wisselende dagen aanwezig. Hij is wel telefonisch bereikbaar op werkdagen via 0313-631434. De administratie is bereikbaar op dinsdag tussen 9:00 en 17.00uur via 0313 - 63 14 34. Ons clubhuis Ruumzicht is op zaterdagen geopend van 10:00 tot 16:00 uur. Loop rustig binnen voor een kop koffie of thee of warme chocolademelk.

Frans en Vera Sas Nederlands Kampioen Spanker 2020

Geplaatst op 09-12-2020  -  Categorie: Zeilen  -  Auteur: Redactie

Bron: Dagblad van het Noorden

De eerste slag is een daalder waard werd er in Friesland gedacht. WSV Giesbeker Frans Sas bezorgt Groningen samen met dochter Vera de verdiende nationale titel. Het prestigieuze Nederlands Kampioenschap Spanker is dan eindelijk beslist. Tien minuten na de finish van de finale race op het Sneekermeer mocht team Sas zich winnaar noemen van het kampioenschap. Toch ging Duco Hacquebord er samen met Harold van der Gang als schatbewaarder van het kampioenschap vandoor.

frans-en-vera-sas-nederlands-kampioen-spanker-2020-wsv-giesbeekDe vierde titel voor Hacquebord en Van der Gang leek daarmee een feit maar de uitslag van het protest, waar team Hacquebord geen deel van uitmaakte, bleek geen stand te houden in hoger beroep. Dit hoger beroep werd met vlag en letterlijk wimpel gewonnen. Alhoewel ook een tweede plek zeer bewonderingswaardig was, als gemiddeld oudste team van het veld. Maar stuurman Frans Sas maakte dus de juiste keuze.

Schatbewaarder Hacquebord in een reactie “Ach je weet dat het tot de mogelijkheden behoort. Jammer van mijn natte pak maar dat is ondertussen droog. Mij rest niets dan de waardige kampioenen te feliciteren. Maar pas op, zonder doop ben je nog geen kampioen. Frans en Vera kijk over je schouder, ik wil niet uitsluiten dat er foto’s volgen.” Recent werd deze ontwikkeling rond het Spanker kampioenschap zelfs misbruikt door president Donald J. Trump. Biden mag president elect zijn maar “you know what happened with Spanker championships”. Kampioenen Sas hebben Trump hierop aangesproken en wonderwel nam hij zijn woorden terug bij Fox News. In tegenstelling tot zijn motto ‘make America great again’ sprak hij ‘keep the Spanker great’. Volgens veel journalisten is dit een teken dat de Amerikaanse verkiezingen, met een vergelijkbaar belang als de Spanker kampioenschappen, ook nog op zijn plek gaan vallen.

Frans en Vera Sas hierover in een reactie “Allereerst zijn we blij dat het toch nog op zijn plek valt en Duco in tegenstelling tot Trump ons als winnaars feliciteert. Daarnaast is het een grote eer om komend jaar de titel der titels te mogen hebben. Het is toch een bijzonder moment om dit te bereiken in een in de eigen huiskamer gebouwde boot als vader en dochter”. Voorzitter Jim Horrevoets van de Spankerklasse Organisatie “Het organiseren van een kampioenschap met Olympische allure is een grote verantwoordelijkheid. Een proces van emoties en plezier hoe mooi is een mooie afloop dan!”.

Huldiging bij ALV januari 2021