Update J70 Team Giesbeek

Geplaatst op 02-10-2018  -  Categorie: Zeilen  -  Auteur: Redactie

2018-10-02-j70-team-wsv-giesbeek

Semifinale Sailing Champions League in Porto Cervo

Na een mooie 3e plek bij het Eredivisie Zeilen in 2017, heeft het Eredivisie team van WSV Giesbeek zich gekwalificeerd voor de semifinale van de Sailing Champions League. Het debuut van Team Giesbeek heeft na loting plaatsgevonden in Porto Cervo, Italië, waar ze met een erg jonge groep naartoe zijn afgereisd. Deze locatie kenmerkt zich met een prachtige omgeving en goede zeilomstandigheden bij de exclusieve Yacht Club Costa Smeralda.

Jongste team

De ploeg bestaande uit: Jan Wanders (21), Joshua Amato (20), Koen Sibbel (28) en Ted Huuskes (17), en coach Peter Wanders, was de jongste en daarmee ook de minst ervaren combinatie. De eerste dag verliep erg moeizaam, de jongens waren niet scherp en konden niet goed meekomen met het zeer ervaren veld. Immers deden hier wereldkampioenen, oud-olympiërs en professionele zeilers mee.

Na een paar goede debriefings zijn ze vanaf dag 2 alleen maar gestegen in het klassement tot de 15e plek. Dit betekende kwalificatie voor de finale in Sankt Moritz! De sleutel tot succes lag hem vooral in de starts en de tactische beslissingen, waar ze nadien flink mee aan de slag zijn gegaan. De vele trainingsuren waren goed te merken in de soepele manoeuvres en goede snelheid.

Youth Sailing Champions League in Travemünde

Tussen de semifinale en de finale heeft het team, als enige Nederlanders, deelgenomen aan de allereerste Youth Sailing Champions League. Dit is in feite de Sailing Champions League voor teams onder de 23 jaar. Deze keer bestond het viertal uit: Jan Wanders (21), Joshua Amato (20), Juul Wigman (20) en Hidde Veeneman (20). Peter Wanders en Koen Sibbel waren mee als coach en assistent-coach. In deze editie deden 18 ploegen uit 8 landen mee, waarbij Duitsland en Denemarken de best vertegenwoordigde landen waren.

De eerste dag begon met mooiste omstandigheden die men zich kan wensen: 15 tot 20 knopen met golven van 1,5 meter! De resultaten waren er helaas minder mooi op, we lagen 15e na dag 1. Starts en tactische fouten waren ook deze keer de boosdoener. Ook was het ook te merken dat deze combinatie samen weinig uren samen had gemaakt. De stijgende lijn werd vanaf dag 2 ingezet met erg wisselende omstandigheden: aflandige wind, golven, zwaar en licht weer. Uiteindelijk sloten de jongens hun serie af met 3 (!) opeenvolgende overwinningen en een 7e plek overall! Geen slecht resultaat maar met een bittere nasmaak. De overwinning lag eigenlijk heel dichtbij.

Finale Sailing Champions League in Sankt Moritz

De zomermaanden waren bijna voorbij en de tijd was daarmee aangebroken om naar Zwitserland af te reizen. Niet zomaar een plek: het vaarwater bevind zich op 1865 meter hoogte bij een dorp dat in de winter als skiresort fungeert. Een relatief klein meer tussen de bergen met een kenmerkende thermische wind: de Majola, vernoemt naar de Majolapas. Voor de laatste rendez-vous van het jaar was de selectie net iets anders dan in de semifinale in Porto Cervo. Voordekker Ted Huuskes was vervangen door Hidde Veeneman en Freek Hoogenhout was naast Peter Wanders ook mee als coach.

De Majola liet even op zich wachten maar de wedstrijden konden redelijk snel van start. Gelijk was te merken dat het niveau nóg hoger lag maar wij wisten wat ons te wachten stond. De serie begon met 1 slechte en 2 goede wedstrijden. Helaas was de 2 race, hoewel goed gezeild, resultaatsgewijs niet best. Door een fout van Yacht Club Monaco zijn zij 2 keer tegen ons aan gevaren en was de start flink verpest.

De resterende 3 dagen kenmerkte zich door heel veel wachten in een regenachtige Sankt Moritz met weinig tot geen wind. Op een dag werd er helemaal niet gezeild, op de twee andere dagen heeft het comité er noodgedwongen wat potjes uit moeten persen. Dit resulteerde vaak in een loterij die goed en slecht uit kan pakken. De resultaten schommelde ontzettend, net als die van de rest van het veld. Na een lange strijd werd Team Giesbeek uiteindelijk 25e. Een prima debuut van de ruim 50 teams die zich geplaatst hadden voor de Europese competitie en vóór een aantal professionele teams.

2018-10-02-j70-team-wsv-giesbeek-st-moritz

Nog twee evenementen in het naseizoen

Dit najaar komen er nog twee evenementen aan die erg belangrijk zijn voor het seizoen 2019. De Eredivisie Finale in Veere en het Open Nederlands Kampioenschap J70 in Muiden. Met een huidige 6e plek in het klassement van het  Eredivisie Zeilen gaat het team proberen te stijgen naar minimaal een 4e plek om kwalificatie voor de Sailing Champions League 2019 af te dwingen. Het tweede Europese seizoen moet nóg succesvoller worden!

We nodigen iedereen uit om te komen kijken naar de nationale finale in het prachtige Veere en Team Giesbeek aan te moedigen. Dit gaan ontzettend spannende races worden.

Het seizoen 2018 wordt afgesloten bij KNZRV Muiden met de Open Nederlands Kampioenschappen in de J70 klasse. Dat zijn de boten waar ook de Eredivisie en Champions League in worden gevaren. Hier gaan maar liefst twee teams proberen de titel te veroveren en zich te plaatsen voor het J70 WK 2019! Onder hen de huidige vice-Nederlands kampioenen.

Overzicht resultaten

Klik voor meer informatie op onderstaande linken:

LZ - Cursus Basiscertificaat Marifonie

Cursussen | 09:00 - 13:00 | Lijzijde WSV Giesbeek