De havenmeester is in de maand maart op wisselende dagen aanwezig. Hij is wel telefonisch bereikbaar op werkdagen via 0313-631434. De administratie is bereikbaar op dinsdag tussen 9:00 en 17.00uur via 0313 - 63 14 34. Ons clubhuis Ruumzicht is op zaterdagen geopend van 10:00 tot 16:00 uur. Loop rustig binnen voor een kop koffie of thee of warme chocolademelk.

Draak H47: gebouwd in 1938 door Baay Loosdrecht

Geplaatst op 02-06-2020  -  Categorie: Verhalen uit de haven  -  Auteur: Redactie

dragon-d-h47-viert-80jarige-leeftijd-3Vanaf 2018 zijn wij lid van WSV Giesbeek. Onze zeeverkenner-kids hebben ons overgehaald om naar dit mooie watersportgebied te verhuizen.

Onze Draak

Onze Draak heeft een vreemd verhaal, en is bij toeval in ons bezit gekomen. We zochten een open zeilboot die het comfort heeft van een kajuitjacht, deze zoektocht eindigde bij een houten draak.
Na het bezichtigen van vele restauratieprojecten onder de houten draken liepen we tegen de H47 (H17) aan. Na controle op technische staat, aanpassingen/restauratie en betaalbaarheid voor ons als jong gezin, was mijn droom werkelijkheid geworden.

Herkomst

We hebben hem gekocht als de H17, echter is de H17 een door Van de Stadt gebouwde Draak, en deze bouwde schepen anders dan onze draak was gebouwd. Vander Stadt bouwde draken met gelaste gangen en onze draak heeft doorlopende gangen, de herkomst van de Draak was dus onzeker.
De heer Jonker, opdrachtgever van de restauratie in 1980, was erg vaag over de afkomst van de H17 en wilde hier weinig over kwijt.

Eindexamenproject Scheepstimmermansschool

Wat we wel hebben kunnen achterhalen is dat onze Draak is gerestaureerd door de Scheepstimmermansschool in Alkmaar als eindexamenproject. Het bedrijf Imhof waar het wedstrijdbeslag is gekocht van onze Draak, had onze Draak geregistreerd als een Baay. Baay is een scheepsbouwer uit Loosdrecht.

Historische Kring Loosdrecht

Met de Historische Kring Loosdrecht hebben we de bouw van onze Draak geanalyseerd en deze komt sterk overeen met de stijl van Scheepsbouwer Baay. Onze Draak is voor de oorlog gebouwd in 1939 door deze scheepbouwer. De boot is gebouwd van Noors Grenen wat Baay apart liet verschepen uit Noorwegen (planken van 9 meter). De wrangen en spanten zijn van eiken en de opbouw van mahonie die dateert uit 1980, ook het wedstrijdbeslag en aluminium rondhouten zijn uit 1980.

Download hier een bestand met meer informatie over botenbouwer Baay en de bouw van Draken.

Originele naam Trintel

Vandaar dat wij vanaf vorig jaar onze Draak weer zijn typeplaat hebben teruggegeven, het Zeilnummer H47 en een historisch nummerplaatje met de originele naam Trintel. Na 6 jaar en enkele restauraties vaart onze draak weer met nieuwe zeilen en zijn originele herkomst en zeilnummer.

Nieuwe naam Drômendief

Als nieuwe eigenaren hebben wij de Draak de naam Drômendief gegeven omdat deze Draak onze droom heeft verwezenlijkt, het is geen droom meer.
Ondertussen zijn wij 20 jaar trotse eigenaren van de Draak H47 en zijn onze kinderen opgegroeid met, wat de meeste zeilers, de op één na mooiste zeilboot vinden.

Meer informatie over Draken

Op de site www.draakzeilen.nl staat de historie van 250 draken die in Nederland geregistreerd zijn geweest vanaf de D H1.

Met vriendelijke groeten,

Ben, Lian, Jelle, Sjoerd en Anneli Doorn