Verslag testevent EDZ 2015

Zeilwereld krijgt eigen Eredivisie...

J70 001

Inleiding en ontstaan van de Eredivisie Zeilen:

Net als bij vele ander sporten krijgt de Nederlandse zeilwereld zijn eigen nationale competitie voor clubs, Eredivisie Zeilen. Waar de zeilwereld voorheen georganiseerd was rond individuen of teams gaat het bij Eredivisie Zeilen vooral om de eer van de vereniging te verdedigen op nationaal en internationaal niveau in competitieverband.

Het Eredivisie Zeilen is de nationale competitie voor zeilverenigingen naar voorbeeld van Het Duitse Watersportverbond in combinatie met de internationale Sailing Champions League. De competitie loopt sinds 2013 in Duitsland en in 2014 volgde Denemarken. Dit jaar start een vergelijkbare competitie ook in landen als Engeland, Italië en Zweden.

Het doel van Eredivisie Zeilen is om wedstrijd-zeilende verenigingen sterker te maken, de wedstrijdzeilsport toegankelijker te maken voor clubs. Aan het einde van de competitie mag een vereniging zich een jaar lang Nederlands Kampioen Zeilen noemen. Verder wint de Nederlands Kampioen elk jaar het recht om deel te nemen aan de Sailing Champions League.

De Eredivisie Zeilen wordt in de pilotfase gevaren in J/70’s. De boten worden ter beschikking gesteld door de organisatie in samenwerking met de Nederlandse importeur van de J/70. Op deze manier is het gegarandeerd dat alle verenigingen zeilen met exact hetzelfde materiaal. De boten met een lengte van zeven meter worden gezeild door een 4 persoonscrew.

De wedstrijden van de Eredivisie Zeilen worden gevaren met verschillende watersportverenigingen, van de verenigingen zeilen 18 teams tegen elkaar. Iedere deelnemende vereniging levert aan het begin van het seizoen een lijst in met 20 leden die de wedstrijden zeilen. Verenigingen kunnen zelf bepalen wie uit deze selectie welk wedstrijdweekend zeilt. Het zeilteam per ronde bestaat uit een viertal zeilers.

Op een rijtje:
Vloot van 6 J/70’s, 18 teams in het klassement, 45 wedstrijden per evenement, 15 wedstrijden per vereniging per evenement, 20 minuten per race, Up and down wedstrijdbaan en Jury boten direct op het water.

J70 002

Het eerste weekend van oktober, vrijdag 2 oktober tot en met zondag 4 oktober, is het decor voor een testwedstrijd van de Eredivisie Zeilen en wordt bij Marine Muiderzand georganiseerd en dient als test om te kijken of en hoe er in 2016 en competitie kan worden opgezet.

Watersportvereniging Giesbeek:
WSV Giesbeek is 1 van de 18 verenigingen die de Eredivisie Zeilen vorm gaat geven. Natuurlijk zijn we enthousiast maar er moet nog wel wat zaken geregeld worden voordat we kunnen deelnemen, het belangrijkste zijn natuurlijk de zeilers die geïnteresseerd zijn om deel te nemen aan deze evenementen en deel willen nemen binnen het team.

Wat zijn de eisen:
Uiteraard is zeilervaring een vereiste. Daarnaast moet je het gehele weekend van 2 t/m 4 oktober beschikbaar zijn.

Hoe kan je je aanmelden:
Als je geïnteresseerd bent en deel uit wilt maken van het Zeilteam Giesbeek kun je aanmelden door een email te sturen aan: neliezeisividere.[antispam].@wsvgiesbeek.nl

Geef je individueel op! Vermeld in de aanmelding aan welke wedstrijdervaring je hebt qua type boot maar ook je ervaring met betrekking tot sturen, trim, bemannen etc. Graag ook je lichaamsgewicht vermelden. Hiernaast willen we graag jouw motivatie weten waarom jij mee wilt doen! (leeftijd en geslacht is in deze ondergeschikt).

Aanmelden kan tot 25 september a.s. Hierna zullen we zo snel mogelijk verdere afspraken maken. En een keus maken wie voor het pilot weekend in aanmerking komen.

J70 003