Van Friese Schouw tot Lemsteraak

Geplaatst op 18-06-2020  -  Categorie: Verhalen uit de haven  -  Auteur: Redactie

friese-schouw-scheersToen wij in de begin jaren tachtig op een zonnige zondagmiddag langs de Giesse plas reden, nu Rhederlaag, voer er een eindje bij ons vandaan een prachtig zeilschip onder vol zeil voor de wind. Onze kennis van rond en platbodems was nog nul en was het dus gissen wat voor type boot het was. Eenmaal thuis gekomen werden de boeken er bij gehaald en bleek het een Grundel te zijn. Prachtig in de lak en 'Leatitia' genaamd. Een boot die we nog vaak tegen zouden komen.

Eerst leren zeilen

Dát leek ons ontzettend leuk, in de natuur door de wind voortbewogen te worden. Dat willen wij ook!! Na wat navraag te hebben gedaan kwamen we er achter dat het verstandig was eerst te leren zeilen. Zo gezegd zo gedaan en een half jaar later behaalde ik mijn eerste zeildiploma.

Friese Schouw

Nu de boot nog. Het werd een open Friese Schouw. Een vrij vlak 6 meter scheepje met hoekige vormen en goede zeil eigenschappen. In Friesland werden ze gebruikt door de boeren, maar ook wel door de kruidenier en de melkkoopman. Na enkele jaren hiermee gevaren te hebben werd de schouw ingeruild voor een 8.70 meter Grundel.

Grundel

Een scheepje met half boeier, half zee zwaarden en dus op vrij ondiep water kon varen. Door de vlakke achterspiegel vallen zowel de Schouwen als de Grundels niet onder de ronde schepen, maar zijn het platbodems.

grundel-zweersZeeschouw 'Hollands Hope'

Doordat de Grundel geen stahoogte had besloten we hem te verkopen en een schip met stahoogte terug te kopen. Het werd de 'Hollands Hope', een 9 meter zeeschouw met stahoogte.zeeschouw-scheers

In het verleden werd dit schip gebruikt als opleidingsschip bij de Koninklijke Watersport Vereniging Muiden.

Toch een Lemsteraak

Doordat we het rondkijken naar andere schepen ook hadden geleerd, bleef ons oog toch steeds vaker vallen op de Lemsteraak. Dat moest het gaan worden!

Van oudsher is de aak een vissersvaartuig dat later omgebouwd werd tot jacht. Ze zijn op verschillende werven gebouwd, maar ze moeten om Lemsteraak te mogen heten aan de volgende eisen voldoen:

• Het volume van het voorschip moet groter zijn dan van het achterschip.
  • De Aak is een rond schip dat nergens rechte lijnen vertoont.
  • De verhouding breedte-lengte moet ongeveer 1:3 zijn.
  • De kop moet hoog zijn.
  • De grootste breedte ligt bij of iets voor de mast.
  • Het boeisel wordt vanaf het voorschip geleidelijk breder tot aan de mast, om daarna geleidelijk smaller te worden tot aan de achtersteven.
  • De zwaarden zijn zee zwaarden, die ook dieper steken.
  • De masthoogte is ongeveer de lengte van het schip.

lemsteraak-witte-swaen-scheersIn 1978 gebouwde Lemsteraak

Op zoek naar een schip dat aan deze eisen voldeed vonden wij in Almelo, het 'Witte Paard'. Een Lemsteraak in 1978 gebouwd bij scheepswerf Blom in Hindelopen. Een eenvoudig schip waaraan wij de nodige verfraaiingen hebben aangebracht. En omdat een paard niet in het water hoort hebben wij de naam veranderd in 'Witte Swaen'.

Intensief gebruik

Doordat het schip 20 jaar lang op de Friese meren had gevaren, was er binnen ook het een en ander aan vervanging toe. De meeste veranderingen van toen zijn inmiddels nu 20 jaar later wederom vervangen. Dit geeft wel aan dat het schip zeer intensief gebruikt wordt.

De zeilgarderobe van de 'Witte Swaen' bestaat uit:

• Grootzeil 35 vierkante meter.
  • Fok 15 vierkante meter.
  • Kluiver 9 vierkante meter.

Ook kan het schip gevaren worden met een botterfok van 27 vierkante mtr. Dit voor de wat ruimere te varen koersen. De mast is vrij lang 13,25 meter doorvaarthoogte, hetgeen betekend dat er tijdig gereefd moet worden. De inboord dieselmotor is een samofa 4 cilinder, 54 PK met een olie gesmeerde schroefas, en echt wel nodig voor een schip dat 12 ton weegt.

Thuishaven WSV Giesbeek

De thuishaven van de 'Witte Swaen' is bij WSV Giesbeek en in de zomermaanden vaart ze op de Friese meren. Het ruimere water is voor dit schip erg fijn om te bezeilen. Aangezien een rond of platbodem altijd een bewerkelijk schip in onderhoud is, staat er tegenover dat er veel leefruimte is met een ruime kuip.

Wij hebben de afgelopen 20 jaar met veel plezier met dit schip gevaren en hopen dat te kunnen blijven doen tot in lengte van dagen.

De schipper en schipperse van de 'Witte swaen' (Theo en Erna Scheers).