CWO Zomercursus

HELAAS IS ER GEEN ZOMERCURSUS IN 2022

Heb je in de zomervakantie nog een weekje over? Wil je heel graag (beter) leren zeilen? En ben je tussen de 8 en 16 jaar oud? Dan is de Zomercursus 2022 wat voor jou!

Lessen in Optimist en Laser Pico

We varen deze week met de Optimist en Laser Pico. De Optimist is de ideale zeilboot om zelfstandig in te leren zeilen voor kinderen in de leeftijd van 8 tot 12 jaar.

Ben je te groot voor de Optimist en toe aan een volgende stap, dan is de Laser Pico geschikt voor jou. De Laser Pico is snel, wendbaar en bijzonder spectaculair, waarbij je moet hangen in de hangbanden. Omdat het op de Laser Pico bijna onmogelijk is om droog te blijven zorgen wij voor een lekker warm wetsuit.

CWO-systeem

De lessen worden gegeven op basis van het CWO-systeem. Deze week kan je op drie niveaus je diploma halen. Namelijk CWO Basis, CWO Ervaren en CWO Gevorderd.

CWO Basis voor beginners

Heb je nog nooit gezeild dan begin je de zeillessen op CWO Basis niveau. Tijdens deze zeillessen leer je de basisbeginselen van het zeilen. Denk aan: op- en aftuigen van de boot, bediening van de zeilen, sturen en het overstag gaan. Ook leer je de theorie achter het zeilen en besteden we aandacht aan de vaarregels op het water.

Na afloop van alle zeillessen bepalen de instructeurs of je alle basisvaardigheden die horen bij dit niveau onder de knie hebt. Als dat het geval is dan ontvang je na afloop je CWO Basis  diploma en ben jij in staat om veilig te zeilen onder gunstige omstandigheden: een rustig vaarwater en een matige wind (3 Beaufort).

Behaal je dit niveau nog niet, dan ontvang je van ons een vorderingenstaat. Het volgende jaar kun je dan verder aan de slag om het niveau wel te behalen.

CWO Ervaren voor zeilers met ervaring

CWO Ervaren volgt op CWO Basis. Er wordt van je verwacht dat je de basisvaardigheden van CWO Basis beheerst zodat je verder kunt gaan met het leren van manoeuvres als opkruisen, aankomen aan hoger wal en dergelijke. Ook de bijbehorende theorie komt aan bod.

Voldoe je na afloop aan de voorgeschreven eisen dan ontvang je je CWO Ervaren diploma en kun je zeilen onder redelijke omstandigheden: niet te druk vaarwater op meren en plassen, overdag met voldoende zicht, tot windkracht 4 Beaufort.

CWO Gevorderd voor gevorderde zeilers

Het diploma omvat zowel het basis als het ervaren CWO niveau zoals aankomen aan hogerwal en lagerwal. Bij zeillessen in een zwaardboot komen ook de bijzondere technieken en de beginselen van het wedstrijdzeilen aan bod. Dit alles onder redelijke omstandigheden tot windkracht 6 Beaufort. Ook de theorie sluit bij het gevorderdenniveau aan.

Uit ervaring blijkt dat dit diploma meestal niet te behalen is in een seizoen. Waarschijnlijk ben je dus twee jaar bezig om dit diploma te halen.

Data en tijden

We starten elke dag om 9.30 uur en om 17.00 uur ronden wij de dag af.

De zomercursus is géén kamp en je slaapt dus gewoon lekker thuis.

Kosten en aanmelden

Voor jeugdleden van WSV Giesbeek bedroegen de kosten in 2021 € 170,-. Voor niet-jeugdleden bedroegen de kosten € 205,-.

Drinken en eten (lunch) zijn niet inbegrepen en dien je zelf mee te nemen.

In totaal is er plaats voor 6 cursisten in de Optimist en 6 cursisten in de Laser Pico. Meld je dus snel aan. Dat kan via het onderstaande aanmeldformulier.

Aanmeldformulier Zomercursus

2024 Activiteit
  Er zijn geen activiteiten gevonden volgens de opgegeven criteria